Mensen laten weten dat er evenementen georganiseerd worden
Als je als bedrijf evenementen organiseert komt daar aardig wat bij kijken. Je krijgt te maken met vergunningen, met leveranciers en bezoekers en wilt er natuurlijk ook voor zorgen dat het evenement slaagt en iedereen het naar de zin heeft. Als je evenementen organiseert of eraan deelneemt is het belangrijk dat mensen weten dat het er is en er daadwerkelijk naar toe komen.
Evenementen promoten via diverse media
Om evenementen te promoten kun je er reclame voor maken. Dit kan op diverse manieren en via verschillende media gebeuren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen gebruik te maken van printmedia maar ook social media en audiovisuele media zijn er uitermate geschikt voor om dit te doen.
Promotie via printmedia
Daar waar reclame maken op papier tegenwoordig wellicht wat achterhaald lijkt te zijn blijkt dit nog altijd een goed effect te hebben. Als je een evenement organiseert kun je er bijvoorbeeld advertenties voor plaatsen in kranten en tijdschriften om mensen te trekken. Vaak wordt er gekozen voor het aanbieden van korting via een bon zodat mensen eerder geneigd zijn te komen. Reclame maken via printmedia kan ook met behulp van speciale flyers, folders of krantjes die alleen maar over evenementen gaan. Een speciale evenementenkalender wordt ook regelmatig afgedrukt in huis-aan-huisbladen zodat mensen weten wat er allemaal te doen is in de buurt.
Promotie via social media
Wil je mensen snel benaderen en een groot publiek aantrekken? Dan is het zeker zinvol evenementen aan te kondigen via social media. De meeste mensen zitten op één of meer social media sites en zijn zo snel bereikbaar en kunnen de ontvangen informatie op hun beurt weer delen met andere mensen of er een reactie bij achterlaten. Op die manier bereik je in één keer veel mensen en breidt het nieuws zich ook snel uit.
Promotie via audiovisuele media
Onder audiovisuele media vallen de radio, televisie en het internet. Wil je een evenement promoten en ervoor zorgen dat er veel mensen op afkomen? Kies dan voor radio- en televisiezenders om reclame te maken voor de juiste doelgroep. Als je bijvoorbeeld graag jongeren wilt aantrekken voor een dansevenement kun je de zenders kiezen waar zij naar luisteren en kijken zodat je meteen het juiste publiek te pakken hebt. Kies voor goede tijdstippen om reclame te maken zoals bijvoorbeeld tijdens een programma dat populair is. Je zult wel meer betalen voor de reclame maar als dit des te meer bezoekers oplevert heb je dat er natuurlijk zo weer uit. Het internet is een snelle manier om mensen te benaderen. Als je voor een evenement adverteert wordt dit door veel mensen gezien maar je kunt ze bijvoorbeeld ook benaderen via de mail of social media. Als ze eenmaal op een bepaald evenement geweest zijn en er online tickets voor gekocht hebben staan ze ingeschreven en kun jij ze als organisator doorgaans snel benaderen via de mail of andere kanalen. Zo weet je zeker dat je evenement veel bezoekers krijgt en een succes wordt dat een ander jaar voor herhaling vatbaar is.