Wat kosten goede tv reclame campagnes?
Goede tv reclame is voor je merkbekendheid heel belangrijk, want onbekende merken hebben het moeilijk. Daarom is in geen enkele andere media de effectiviteit qua KPI’s zo afhankelijk van tv reclame. Bekende merken hoeven zich dan ook niet te profileren met uitleg van product promoties,maar kunnen zich volledig concentreren op het merkverhaal en emotie in hun tv reclames. Maar over de kosten tv-reclamecampagne doen veel bedrijven toch nog wat schimmig. Tijd voor wat interessante achtergronden.
Wat kost tv reclame?
Omdat tv reclame sterk afhankelijk is van de uitzendperiode, kan alleen een zeer globaal bedrag worden genoemd wanneer het gaat om tv reclame kosten, namelijk een bedrag tussen de 20.000 euro en 70.000 euro voor een week tv reclame in de avond uren. Dan is men primetime te zien.
TV reclame voor e-commerce
Online verkoop heeft qua tv reclame soms nog moeilijk want e-commerce heeft de laagste gemiddelde merkbekendheid en de laagste likeability van alle branches in de media. Het productaanbod moet niet zelden nog worden uitgelegd en ook werkt het niet altijd positief wanneer de producten voor langere tijd op een positieve manier worden geportretteerd omdat mensen het toch niet helemaal begrijpen.
Reclamespots met beroemdheden
De meeste spots met beroemdheden hebben een flink positief effect op het lange termijn geheugen. Onder de slechte TV-commercials zijn voorbeelden te vinden van reclamespots die alleen op de inzet van een beroemdheid vertrouwen en daarbij andere belangrijke elementen van de creatie verwaarlozen. Sommige duitse modebedrijven vormen succesvolle voorbeelden van de integratie van beroemdheden in hun eigen modecollecties waardoor reclamespots op tv bijdragen aan hun winst.