zoekmachine optimalisatie

Waarom is zoekmachine optimalisatie interessant voor jouw onderneming?

Zoekmachine optimalisatie staat ook wel bekend als de term SEO. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website om hoger te komen staan bij zoekmachines. Een bekende zoekmachine is Google, hier zoeken gemiddeld 40.000 mensen per seconden op. Een groot bereik dus voor jouw als ondernemer.

Hoe werkt een zoekmachine optimalisatie?

Een zoekmachine optimalisatie is volledig aangepast aan jouw onderneming. Om de beste aanpak voor jouw onderneming te vinden worden de volgende stappen uitgevoerd.

  • Een zoekwoordenonderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken naar het zoekgedrag van jouw doelgroep.
  • Na het zoekwoordenonderzoek ga je samen met de marketeer de focuszoekwoorden bepalen. Welke woorden zijn interessant voor jouw onderneming en welke gebruikt je doelgroep?
  • Ook wordt er naar het technische gedeelte van je website gekeken. Samen met de webdeveloper ga je aan de slag om er voor te zorgen dat je website voldoet aan de juiste aspecten voor een hogere waarde in Google.
  • (SEO) vriendelijke content op je website. De teksten worden geschreven naar je potentiële klanten en geoptimaliseerd voor Google. 

Hoe weet ik dat het werkt?

SEO kun je op twee verschillende manieren meten.

  1. In de zoekresultaten van Google je positie bijhouden.
  2. Gebruik maken van Google Analytics.

In de zoekresultaten van Google je positie bijhouden:

Om te weten op welke positie je staat en deze bijhouden is onbegonnen werk. Je zult dan namelijk iedere dag je focuszoekwoorden in Google moeten opzoeken en met de hand bijhouden waar je staat in Google. Daarom kun je het beste voor een programma kiezen die hiervoor gemaakt is.

Gebruik maken van Google Analytics:

Het optimaliseren van je website zal er voor zorgen dat je website op meerdere zoekwoorden gevonden wordt. Om te kunnen weten dat het werkt moet je dit kunnen meten, want meten is weten. Voor het meten wordt vaak Google Analytics gebruikt. Google Analytics kijkt naar het gedrag dat gaande is op je website. In Google Analytics kun je kiezen voor verschillende meetwijze.

Geo-locatie: Hiermee kan je zien waar je bezoekers vandaan komen. Vallen ze binnen de regio waar je zit of vallen ze er juist buiten. 

Technologie en mobiel: Met deze tool wordt gemeten op welk device jouw website wordt bezocht.

Organic search: Dit betekend dat je bezoekers je hebben gevonden via de zoekmachine zonder betaalde advertenties.

Direct: Je bezoekers kennen je URL en zijn op je website gekomen door direct de website in de zoekbalk in te tikken.

Referral: Een referentie. Je bezoeker is via een linkje op bijvoorbeeld een andere website op je website gekomen.

Social: Social zegt het eigenlijk al, maar dit betekent dat je bezoekers via een Social media kanaal op je website zijn beland.

Site inhoud: Dit vertelt je hoe lang er naar een pagina wordt gekeken en welke het meest worden bezocht.

Uitstap pagina: Hiermee krijg je een duidelijk beeld wanneer mensen besluiten om je website te verlaten. 

Wil jij meer informatie over wat een zoekmachine optimalisatie voor jouw onderneming kan betekenen? Ga dan naar …